Nowy rozkład jazdy PKP Intercity

13.12.2009 15:51
Autor: TD

Od niedzieli 13 grudnia pasażerowie korzystający pociągów spółki PKP Intercity pojadą według nowego rozkładu jazdy. Spółka uruchamiać będzie 497 pociągów, w tym 345 pociągów TLK, 96 pociągów Express i Express InterCity oraz 56 pociągów międzynarodowych.

Wnętrze wagonu PKP Intercity

Wnętrze wagonu PKP Intercity
fot.: mat. prasowe PKP

Wnętrze wagonu PKP Intercity

Wnętrze wagonu PKP Intercity
fot.: mat. prasowe PKP

Czego mogą spodziewać się podróżni? Nastąpi skrócenie czasów przejazdu na wielu trasach, wprowadzone zostaną korzystne skomunikowania z pociągami PKP IC i innych spółek kolejowych. Podróżni mogą liczyć na nowe, bardzo atrakcyjne promocje w tym od 1 stycznia 2010 r. - kolorowe bilety TLK - w bardzo przyjaznej dla portfela cenie.

Jako jedyny przewoźnik w Polsce PKP Intercity kompleksowo inwestuje w najnowocześniejsze kanały sprzedaży: firma planuje montaż 100 supernowoczesnych biletomatów na dworcach całego kraju, internetowy system dystrybucji biletów obejmie wszystkie pociągi spółki, pojawią się także najnowszej generacji infomaty zawierające kompletną informację o ofercie spółki oraz nowa infolinia dla klientów.

KONSEKWENTNE PORZĄDKI I WAŻNA ZMIANA

Zarząd PKP Intercity w „Strategii na lata 2008-2018” jako cel przyjął funkcjonowanie na rynku przewozów krajowych trzech silnych marek w segmentach:

  • premium - pociągi obsługiwane wyłącznie składami zespolonymi
  • medium - klasyczne składy o podwyższonym standardzie (InterCity)
  • economy - pociągi klasyczne i zespoły trakcyjne (TLK).

Aż do momentu wprowadzenia do eksploatacji składów zespolonych podstawą oferty spółki będą dwa produkty:

Express InterCity (EIC) - łączący dwie dotychczas istniejące marki: Express i InterCity w jedną kategorię pociągów o najwyższym standardzie. Stopniowo, w miarę wymiany, zakupów i modernizacji taboru, do kategorii Express InterCity włączane będą kolejne składy ekspresowe, tworząc jedną, wyrazistą kategorię pociągów klasy premium. Pozwoli to na zwiększenie dostępności najdroższych połączeń: dzięki stworzeniu marki EIC z ulg ustawowych mogą skorzystać studenci, emeryci i renciści, dotychczas nie posiadający tego udogodnienia.

Podkreślmy raz jeszcze: od nowego rozkładu jazdy w pociągach Express InterCity będą uznawane wszystkie ulgi ustawowe obowiązujące dotychczas jedynie w pociągach ekspresowych.

Tanie Linie Kolejowe (TLK) - rozbudowana ogólnopolska sieć tanich, dalekobieżnych połączeń w segmencie ekonomicznym. W skład marki TLK wchodzą wszystkie pociągi oznaczone do tej pory kategoriami: TLK i pociąg pospieszny.

Proces porządkowania oferty przewozowej spółka rozpoczęła w listopadzie 2009 roku. Jego celem jest uproszczenie portfela marek kolejowych oferowanych pasażerom, służący zachowaniu pozycji lidera na wewnętrznym rynku przewozów kolejowych.

HIT W EXPRESS INTERCITY Od 18 listopada płacąc zaledwie 26 złotych można podróżować najwygodniejszymi w Polsce pociągami InterCity. Od 13 grudnia z oferty Last Minute<26, bo o niej mowa, skorzystać może każdy podróżny pociągu Express InterCity, kto nie skończył 26 lat. Bilet za 26 zł (wraz z rezerwacją) można kupić na 30 minut przed odjazdem pociągu na każdy skład Express InterCity.

KRÓTSZA PODRÓŻ, SZYBSZY POCIĄG Nowy rozkład jazdy dla pasażerów oznacza krótszą podróż komfortowymi pociągami EuroCity (EC) i Express InterCity (EIC). Na wielu głównych szlakach pociągi pojadą znacznie szybciej, np. między Katowicami a Warszawą podróż potrwa nawet 2 godziny 22 minuty, czyli o blisko pół godziny krócej niż dotychczas; z Wrocławia do Warszawy - krócej o 26 minut, a więc 4 godziny 59 minut, a z Warszawy do Pragi - krócej o 23 minuty.

Krótsza podróż czeka też pasażerów w pociągach jadących między Częstochową a Warszawą, dzięki czemu mieszkańcy Częstochowy, Piotrkowa i Radomska uzyskają atrakcyjniejsze połączenia z Warszawą, Katowicami, czy Wrocławiem. Przykładowe czasy przejazdów pociągami PKP Intercity według rocznego rozkładu jazdy:

Relacja

Czas przejazdu - rozkład jazdy pociągów 2008/09
(h)

Czas przejazdu - rozkład jazdy pociągów 2009/10
(h)

Skrócenie czasu przejazdu
(min.)

Kraków - Warszawa

2:55

2:26

27

Katowice - Warszawa

2:45

2:22

23

Wrocław - Warszawa

5:25

4:59

26

Gdańsk - Warszawa

4:25

4:05

20

Berlin - Warszawa

5:51

5:37

14

Praga - Warszawa

6:36

6:13

23

Warszawa - Praga

6:29

6:06

23

Warszawa - Berlin

6:04

5:42

22

Warszawa - Gdańsk

4:32

3:57

35

Warszawa - Kraków

2:55

2:29

26

Warszawa - Katowice

2:42

2:23

19

Warszawa - Wrocław

5:16

4:59

17

Warszawa - Olsztyn

3:42

3:12

30

Warszawa - Lublin

2:28

2:23

5

W związku z pracami modernizacyjnymi infrastruktury prowadzonymi przez Polskie Linie Kolejowe, skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa - Kraków i Warszawa - Gdynia/ Olsztyn wprowadzone zostanie w trakcie obowiązywania nowego rozkładu jazdy.

NOWOŚCI W ROZKŁADZIE JAZDY W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity S.A. uruchomi 56 pociągów międzynarodowych, 72 pociągi Express InterCity, 24 pociągi ekspresowe, 345 składów TLK. Nowy rozkład jazdy oznacza więcej pociągów tam, gdzie rzeczywiście są one potrzebne, a więc na trasach o największym obłożeniu (np. zostaną uruchomione dodatkowe połączenia w godzinach największego zapotrzebowania pomiędzy Łodzią i Warszawą - odjazdy z Warszawy Centralnej: 15.20, 15.50, 16.10 ( nowość) i 16.20, przyjazdy do Warszawy Centralnej: 7.00 (nowość), 7.30, 7.55, 8.00 i 8.30).

Nowości w komunikacji krajowej:

  • Zwiększenie liczby połączeń pomiędzy głównymi aglomeracjami; wprowadzenie cyklu 1-godzinnego na linii Kraków - Wrocław (10 nowych pociągów TLK ) , cyklu 2-godzinnego na linii Warszawa - Częstochowa
  • Szybkie połączenie TLK z Warszawy do Gorzowa Wielkopolskiego i Kostrzyna. Uruchomienie pociągu trasą przez Kutno, Poznań umożliwiło skrócenie czasu przejazdu o ponad 2 godziny !
  • Między Wrocławiem i Warszawą pojedzie więcej pociągów w dogodniejszych dla pasażerów godzinach - w rozkładzie jazdy znalazły się 4 dodatkowe pociągi TLK; odjazd ostatniego pociągu z Wrocławia został przesunięty godzinę później
  • TLK Białystok-Zakopane - w sezonie zimowym i letnim (pociąg nocny)
  • TLK Białystok-Świnoujście - nowe połączenie dzienne w sezonie wakacyjnym
  • TLK Lublin-Kołobrzeg - całoroczne połączenie w porze dziennej (dotychczas tylko nocne wakacyjne)
  • TLK Lublin-Świnoujście - całoroczne połączenie w porze nocnej oraz nowe wakacyjne w porze dziennej (dotychczas tylko nocne wakacyjne)
  • TLK Kraków-Katowice-Warszawa-Gdynia - dodatkowe połączenie nocne w weekendy uzupełniające ofertę pociągu Zakopane - Kraków - Warszawa - Gdynia (zwiększenie puli miejsc do siedzenia o ponad 100%)
  • TLK Warszawa-Bydgoszcz-Hel - dodatkowe połączenie nocne w okresie wakacji
  • Połączenie pociągów TLK Katowice-Białystok i TLK Białystok-Gdynia w jedną relację Katowice-Gdynia. Dzięki temu wprowadzono całoroczne połączenie z Katowic i Warszawy do Ełku i Giżycka
  • TLK Wrocław-Łódź-Terespol - bezpośrednie połączenie z Wrocławia i Łodzi do Terespola
  • TLK Kostrzyn-Bydgoszcz-Warszawa-Lublin-Rzeszów - nowe całoroczne połączenie w porze dziennej
  • Dodatkowe połączenie nocne TLK Warszawa-Zakopane w okresie szczytów przewozowych
  • TLK Lublin-Zakopane - sezonowe połączenie dzienne
  • Warszawa-(CMK)-Kraków - dodatkowa czwarta para pociągów TLK (dotychczas 3 pary)
  • Dodatkowe połączenie TLK Warszawa-Częstochowa-Katowice w porze dziennej
  • Połączenie relacji Gdynia-Warszawa i Warszawa-Wrocław - przybywa nowy pociąg TLK Gdynia - Wrocław; dodatkowe połączenie z Gdyni do Łodzi
  • Dodatkowe połączenie TLK Gdynia-Zielona Góra w porze dziennej (dotychczas tylko jedno)
  • Całoroczne połączenie TLK Bydgoszcz-Kołobrzeg (obecnie tylko w wakacje)
  • Dodatkowe połączenie TLK Bydgoszcz-Warszawa w niedziele w godzinach wieczornych
  • Zmiana relacji pociągu TLK Przemyśl-Poznań-Kołobrzeg na Przemyśl-Poznań-Słupsk-Gdynia (powrót połączeń Poznań-Słupsk-Koszalin - 2 pary pociągów TLK)
  • Dodatkowe połączenie TLK Warszawa-Łódź-Wrocław w porze dziennej
  • TLK Przemyśl-Kraków-Wrocław-Jelenia Góra w porze dziennej cały rok.

W sezonie zimowym z uwagi na niską frekwencję nie będą uruchamiane pociągi do Kudowy i Zagórza. PKP Intercity wzmacnia w tym okresie ofertę połączeń cieszących się największym zainteresowaniem np. do Zakopanego uruchomione zostaną dodatkowe 2 pary pociągów. Do Jeleniej Góry docierać będzie ponownie nocny pociąg z Warszawy, Gdyni i Bydgoszczy oraz nowy pociąg z Przemyśla, Krakowa, Katowic i Opola. W ofercie znajdą się także pociągi do pozostałych zimowych kurortów - Wisły, Krynicy i Szklarskiej Poręby.

Wśród zmian w komunikacji międzynarodowej warto zauważyć:

  • Wprowadzenie codziennego połączenia w Alpy. Komfortowy pociąg EuroCity „Polonia” kursujący obecnie do Wiednia będzie docierał do Villach (stolica Karyntii)
  • Uruchomienie nowego pociągu Wrocław-Pardubice (skomunikowanego w Pardubicach z pociągiem do Pragi, dzięki czemu podróż z Wrocławia do Pragi będzie krótsza aż o półtorej godziny!)
  • Kursujący dotychczas pociąg „Cracovia” z Krakowa do miasta Lokoshaza zmieni nazwę na „Varsovia” i pojedzie w wakacje z Warszawy przez Kraków, Budapeszt do Keszthely (rejon Balatonu). Po długiej przerwie mieszkańcy Warszawy będą mogli ponownie dojechać wagonem sypialnym bezpośrednio także do Burgas i Warny.

W ofercie połączeń międzynarodowych proponujemy także:

  • Po trzy połączenia na dobę Warszawy z Berlinem i Wiedniem
  • Po dwa połączenia na dobę Warszawy z Pragą, Mińskiem, Moskwą i Kijowem
  • Komfortowe połączenie EuroNight Jan Kiepura z Warszawy i Poznania do Kolonii, Monachium i Amsterdamu. W sezonie zimowym w składzie pociągu kursuje kuszetka do Innsbrucku
  • Niezależnie od połączeń między stolicami państw utrzymane będą połączenia między ważnymi ośrodkami, np. połączenie Wrocławia i Krakowa ze Lwowem pociągiem zestawionym z wagonów z automatyczną zmianą rozstawu kół cieszącym się coraz większym zainteresowaniem podróżnych (od 31.05.2009 r. do 30.11.2009 r. skorzystało z niego 10 479 podróżnych). Przewozy byłyby wyższe, gdyby nie epidemia grypy na Ukrainie
  • Z Warszawy do Akmoły w Kazachstanie nadal będzie kursował jeden wagon sypialny raz w tygodniu, od czerwca do sierpnia
  • Z Warszawy do Symferopola na Ukrainie dwa razy w tygodniu, od czerwca do września 2010 roku, pojedzie wagon sypialny.

CYKLICZNY ROZKŁAD JAZDY PKP Intercity S.A. stawia na cykliczny rozkład jazdy - oznacza to odjazdy pociągów ze stacji w równych odstępach czasowych, na tę samą końcówkę minutową po każdej godzinie. Przykładowo w dni robocze pociągi z Warszawy Centralnej do Łodzi odjeżdżają co godzinę, 20 minut po pełnej godzinie, a z Łodzi do Warszawy Centralnej przyjeżdżają 30 minut po pełnej godzinie).

Cykliczny rozkład jazdy jest wygodniejszy i bardziej przejrzysty dla podróżnych, dlatego spółka wprowadza go wszędzie tam, gdzie tylko jest to możliwe. Odstępstwa od cyklicznego rozkładu wynikają z prowadzonych prac modernizacyjnych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. albo z możliwości technicznych i przepustowości linii. Warto podkreślić, że cykliczny rozkład jazdy umożliwia organizację dogodnych przesiadek na dużych stacjach, co w sposób istotny poprawia jakość podróży.

NOWOCZESNA SPRZEDAŻ W trosce o pasażera PKP Intercity S.A. inwestuje w kanały dystrybucji biletów. Rok 2010 będzie pod tym względem przełomowy. Dlaczego? Bo w całej Polsce stanie około 200 najnowocześniejszych automatów do sprzedaży biletów, bilety na wszystkie pociągi uruchamiane przez przewoźnika będzie można zakupić przez Internet, możliwość kupienia biletu on-line u konduktora w każdym pociągu uruchamianym przez spółkę za pomocą terminali mobilnych.

ZAKUP BILETÓW PRZEZ INTERNET. Do 3 grudnia 2009 roku PKP Intercity prowadziła sprzedaż biletów przez Internet tylko w pociągach z rezerwacją miejsc. Od 3 grudnia wprowadzono pilotażową sprzedaż biletów na kilkanaście pociągów pospiesznych. Bilet na te pociągi, kupiony przez Internet, jest o 5 procent tańszy!

Od 13 grudnia do systemu sprzedaży internetowej systematycznie wprowadzane będą bilety na wszystkie pociągi TLK. W niedługim czasie na każdy pociąg uruchamiany przez naszą spółkę będzie można kupić bilet przez Internet. Sprzedażą internetową docelowo objęte będą także pociągi międzynarodowe uruchamiane przez PKP Intercity. Przychody ze sprzedaży biletów przez Internet stanowiły dotychczas 4 procent łącznej wartości przychodów. Spółka zamierza zwiększyć sprzedaż internetową do poziomu 7-8 procent ogółu biletów.

BILETOMATY - obecnie działają cztery na Dworcu Centralnym w Warszawie, do końca III kwartału 2010 r. ma ich stanąć w całej Polsce 100 (na największych dworcach i na stacjach w miejscowościach turystycznych).

Biletomaty uruchomiono 16 września 2009 roku i od tego czasu z miesiąca na miesiąc średnio o 5 procent wzrasta liczba sprzedanych z ich udziałem biletów. Biletomaty będą znacznie nowocześniejsze od dotychczasowych. Będzie można w nich kupić bilet na dowolną trasę, z opcją powrotu, za gotówkę lub na kartę, na siedem dni przed podróżą. Teraz można kupować jedynie na 3 dni przed podróżą, tylko z Warszawy do konkretnego miasta, płacąc kartą.

TERMINALE MOBILNE - do końca 2010 roku ma ich w sumie być ok. 1100 - 1200. W każdym pociągu spółki konduktor będzie wyposażony w terminal mobilny.

PORTALE INTERNETOWE EIC I TLK - Spółka PKP Intercity kończy prace techniczne przy konstrukcji nowych portali internetowych obsługujących markę Express InterCity i TLK. Będą zawierały znacznie więcej szczegółowych informacji dla podróżnych, staną się portalami w pełni interaktywnymi, pozwalającymi na budowę oferty promocyjnej i przewozowej spółki przez samych pasażerów. Na stronach internetowych obu marek znajdą elementy rozrywkowe, dużo zdjęć i filmów o tematyce kolejowej, sondy, fora internetowe i blogi. Jeszcze w grudniu oddany zostanie portal tlk.pl, wkrótce po nim - witryna internetowa EIC.

źródło: www.intercity.pl