Husarz - prezentacja nowej lokomotywy PKP Intercity

11.12.2008 23:13
Autor: TD

10 grudnia 2008 roku w Hali Całopociągowej Stacji Postojowej Zakładu Centralnego w Warszawie, Intercity zaprezentowała nową lokomotywę Eurosprinter ES 64 U4 produkcji firmy Siemens. Lokomotywa otrzymała nazwę „Husarz”.

Husarz

Husarz

Widok z boku

Widok z boku

Widok od czoła

Widok od czoła

Wnętrze kabiny maszynisty

Wnętrze kabiny maszynisty

Zaprezentowana lokomotywa jest pierwszą z dziesięciu lokomotyw zakupionych od firmy Siemens. Jest to egzemplarz testowy dostarczony przez firmę Siemens do odbycia jazd próbnych i badań niezbędnych do uzyskania certyfikatów, wymaganych polskim prawem dla nowego taboru kolejowego. Uzyskanie homologacji dla „Husarza” potrwa kilka miesięcy. Kolejne lokomotywy pojawią się w Polsce w ciągu dwóch lat.

Lokomotywy te występują w dwóch wersjach:

  • uniwersalnej (towarowej/osobowej), mogącej rozwijać prędkość do 230 km/h, przy pełnym obciążeniu przeciętnym pociągiem pasażerskim;
  • towarowej, rozwijającej prędkość 140 km/h, przy maksymalnej masie pociągu wynoszącej 3300 t.

Nazwa dla lokomotywy – „Husarz” – została wyłoniona w konkursie ogólnym rozpisanym za pośrednictwem strony internetowej Opens external link in new windowPKP Intercity. Zdaniem jury była to najciekawsza z nadesłanych propozycji, nadająca lokomotywie polski charakter i nawiązująca do dobrych tradycji.

„Husarz” jest lokomotywą wielosystemową wyprodukowaną na zamówienie Intercity. Jest najmocniejszą lokomotywą dostępną obecnie na rynku. Wielosystemowe lokomotywy produkowane są przez Siemensa od 17 lat. Dotychczas sprzedano ich ok. 1700 egzemplarzy do 13 krajów Europy (m.in. Niemcy, Węgry, Słowenia, Czechy, Szwajcaria, Austria, Włochy, Chorwacja).

Lokomotywa ta została zakupiona ze środków uzyskanych z kredytu uzyskanego w 2006 r. w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Zwycięzcą postępowania przetargowego, prowadzonego po raz pierwszy w formie dialogu konkurencyjnego, został Siemens, który wyprodukuje lokomotywy i będzie świadczył usługę serwisowania aż do naprawy głównej tj. do piątego poziomu utrzymania przewidzianego obowiązującymi w Polsce przepisami.

Nowa lokomotywa może rozwinąć prędkość 230 km/h co w porównaniu do obecnie najszybszych pociągów jeżdżących 160 km/h jest prędkością zawrotną. Problem w tym, że w Polsce póki co nie ma torowisk pozwalających "Husarzowi" pokazać swoich możliwości. - Spółka Polskie Linie Kolejowe obiecuje jednak, że w najbliższych latach dostosuje Centralną Magistralę Kolejową z Warszawy na Śląsk do prędkości 200 km/h - mówi prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz.

Lokomotywa trafi do regularnej eksploatacji prawdopodobnie w połowie 2009 roku. Jeszcze nie wiadomo na jakiej trasie będzie pracować. - Na pewno tam, gdzie uda się najbardziej skrócić czas podróży - mówi Czesław Warsewicz.

Warto też w tym miejscu wspomnieć, że PKP Intercity w połowie przyszłego roku planuje podpisać umowę na zakup 20 składów zespolonych, czyli szybkich pociągów podobnych do francuskiego TGV czy niemieckiego ICE (czytaj tutajtutaj).

Zapraszamy też do obejrzenia krótkiego materiału wideo z prezentacji nowego nabytku Intercity (źródło: Opens external link in new windowgazeta.pl):

Flash is required!

Wideorelacja (Gazeta.pl)


źródło: Opens external link in new windowwww.intercity.pl, Opens external link in new windowwww.gazeta.pl

Flash is required!

Wideorelacja (Gazeta.pl)